MÖTEN MED SKOLAN

GLA ger eleverna ett val

Du ska göra dig förtjänt av GLA

– Vi vill premiera elever som gör rätt för sig genom att ge dem möjlighet till GLA, säger Kari Martis och Hans Andersson, studie- och yrkesvägledare respektive yrkeslärare på Mora Gymnasium

Du lär dig bäst där ute

– Jag önskar att alla våra yrkesutbildningar kunde kopplas till GLA, säger Jonas Andersson, biträdande rektor på Marks Gymansieskola.

Läs intervjun

De här eleverna är lite av våra ess

– Vi gratulerar elever och föräldrar till att ha gjort det bästa valet, säger Helén Rimsell och Lena Sanneklint, lärlingskoordinatorer på Almåsgymnasiet i Borås.

Läs intervjun

Det finns ett enormt engagemang från företagen

– Företagen visar seriöst att eleverna är viktiga för deras kompetensförsörjning, säger Fredrik Sandström och Maria Andersson, Koordinatorer för Lärlingsutbildning och SYV på Dragonskolan i Umeå.

Läs intervjun

Det alla våra GLA-elever delar är ett stort engagemang

Ellinor Rydman, lärare i karaktärsämnen på Barn- och fritidsprogrammet på Teknikum i Växjö

Läs intervju

Självklart ska vi samarbeta med företagen

De skärpta eleverna fattar hur bra den här nytänkande utbildningen är, säger Kari Petersson, SYV och biträdande rektor Akademi Båstad

Läs intervju

Det finns många vägar vidare i livet

– Man vill ut och jobba och göra någonting riktigt. Samtidigt vill man inte sumpa sina chanser att plugga vidare. Då är det här en fantastisk möjlighet.

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, om den unika valmöjligheten för GLA-elever.

Läs intervjun

Ger fler möjligheter att klara skolan

– Vi behöver mer mod att våga testa det här systemet.

Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket, om lärlingsutbildningarnas viktiga roll.