Svensk Gymnasielärling lade grunden till GLA

Många branscher går bra och växer, men har svårt att hitta yrkeskunniga medarbetare. Samtidigt har många unga svårt att hitta jobb.

Elanders och Volvokoncernen med Carl Bennet och Olof Persson i spetsen tog saken i egna händer.De ville skapa en modern och attraktiv utbildning för att öka intresset hos gymnasieelever att välja en yrkesutbildning.

I samarbete mellan Västsvenska Handelskammaren, företagen och Skolverket skapades konceptet Svensk Gymnasielärling, inspirerat av det framgångsrika tyska lärlingssystemet. Initiativet drivs idag av Sydsvenska Handelskammaren med Skolverket som stöd och som länk till skolvärlden.

I den nya arbetslivsförankrade utbildningen är företagen med och utformar utbildningen för att säkerställa att elevernas yrkeskompetens matchar arbetsmarknadens behov. För företagaren är det ett unikt tillfälle att forma och göra den nya generationen anställningsbar.

Vill du som företagare veta mer om lärlingsanställningar?
Kontakta Erik Ehn Blomgren, erik.ehn.blomgren@handelskammaren.com eller Madeleine Fils, madeleine.fils@handelskammaren.com