Har du intresse och talang för ett visst yrke?
Lär du dig bäst genom att göra, inte bara att läsa hur man gör?

Alla är olika och vissa lär sig bättre genom att jobba, på riktigt. Om du känner igen dig så kan GLA vara rätt för dig.

• När du läser GLA är du anställd och har en arbetsgivare som satsar på dig. Arbetsplatsen är en del av skolan.
  • Du får redan nu jobba med det som du vill göra och är bra på.
  • Med GLA kan du välja. Du har stor chans att få ett bra jobb direkt efter gymnasiet eller plugga vidare på högskolan.
  • Du får din första anställning på ditt CV och du får lön under tiden du utbildar dig.
  • Du har en arbetsgivare som satsar på dig och din utbildning.

Skolan och arbetsgivarna driver GLA tillsammans. Det innebär att du lär dig det absolut senaste och kan använda det du lär dig direkt.

Nio av tio GLA-elever får jobb efter skolan. Och vill du plugga vidare så kan du läsa kurser som ger dig högskolebehörighet.

Låter det som något för dig? Här kan du läsa vad några av GLA-eleverna tycker om utbildningen. Eller vad arbetsgivare säger om framtidens sätt att lära. Här ser du vilka inriktningar som du än så länge kan välja på och här kan du också hitta en skola.

Just nu finns GLA inom de här yrkesprogrammen:

Här finns alla frågor & svar om GLA.