Mat är ett hantverk, men också upplevelse och njutning. Möjligheterna inom branschen är många och du kan jobba i hela världen.

Som gymnasialt lärlingsanställd på restaurang- och livsmedelsprogrammet delar du din tid mellan skolan och arbete på restaurang, bageri eller en annan verksamhet inom livsmedelsbranschen, med lön.

I skolan lär du dig om alltifrån hygien och näringslära till ekonomi och entreprenörskap medan du vässar din praktiska talang i yrkeslivet.  Du lär dig hantverket, som att tillaga råvaror från grunden och komponera en måltid. Eller kanske att vara med och producera närodlade råvaror. Du kan också få träna på att servera och möta gästen på ett proffsigt sätt – i riktiga situationer.

Efter tre år är du mångsidig och redo för en bransch, som hela tiden utvecklas. En bransch som alltid utmanar dig till att utveckla din servicekänsla och vara kreativ och nyfiken på världens smaker. För dig som vill läsa vidare och fördjupa dig i matens värld finns också möjligheter till både högskoleutbildningar och yrkesutbildningar efter gymnasiet.

På restaurang- och livsmedelsprogrammet kan du välja inriktningarna Bageri och konditori, Färskvaror, delikatess och catering samt Kök och servering.