GLA är definitivt en genväg till yrkeslivet. Jag är ung men har redan startat min karriär, säger Sofiah Björnsdotter, som är först i Sverige som lärlingsanställd inom hotell och turism.

Sofiah Björnsdotter från Almåsgymnasiet i Borås, utsågs till Årets talang 2019 inom hotell och turism. Hon är ”mångsidig och klipsk och har ett utpräglat sinne för service”.

Sofiah arbetar tre dagar i veckan på Gothia Towers. Hon har redan en bred erfarenhet av att möta hotell- och konferensgäster från jordens alla hörn.

Jag älskar gästinteraktionerna! Många möten med människor i ett högt tempo, man vet aldrig vad som ska hända.

Sofiah ville ha mer stimulans än hon blev erbjuden i det skolförlagda programmet för hotell och turism. Hon ville komma ut i arbetslivet, få ansvar och lära sig direkt på plats.

– Det går inte att läsa till hur man bemöter en upprörd gäst, det måste man vara med om. Men det är bra att kunna diskutera och analysera erfarenheter från jobbet tillsammans med lärare och klasskamrater i skolan.

Om Sofiah ska beskriva GLA-utbildningen med ett ord så är det ”Effektiv”.

– Nu för tiden vill en arbetsgivare se att man har erfarenhet. Att komma med ett CV och visa vad jag har gjort säger så mycket mer än bara en examen, som visar vad jag har läst.

– Mina handledare tycker att GLA är en fantastisk, modern utbildning som gör att unga människor är fullt kapabla att arbeta direkt efter gymnasiet.

I ”Effektiv” ligger också möjligheten att kunna bygga sin ekonomi när man fortfarande går på gymnasiet, eftersom lärlingsanställningen är avlönad.

– Jag presterar lika bra med som utan lön, för det är den servicestandard jag har, men lönen är definitivt en möjlighet att tjäna mer än erfarenhet under gymnasieutbildningen.