“Som anställd är det mer seriöst” säger Marco Mendoza Gonzales, 18, om valet av program och gymnasieskola.

Marco går tredje året som lärlingsanställd på industritekniska lärlingsprogrammet på Lindholmens Tekniska Gymnasiet.

Hur länge har du gått på din utbildning?

– Jag går i trean på Industritekniska programmet på Lindholmens tekniska gymnasium. I tvåan gjorde jag vanlig praktik men nu i trean har jag en lärlingsanställning. Nu jobbar jag på Sävedalens mekaniska verkstad tisdag till torsdag och är i skolan de andra dagarna.

Vad jobbar du med?

– Jag programmerar och kontrollerar maskiner. Innan jag gjorde praktik här så visste jag inte att den här typen av jobb fanns.

Vad är skillnaden mellan praktik och lärlingsanställning?

– Som anställd är det mer seriöst. Jag kan inte hålla på och fråga hela tiden.

Jag tar mer eget ansvar och min chef kan ställa lite högre krav på mig.

Hur är det att plugga samtidigt som du jobbar?

– Ibland är det lite stressigt, till exempel när man har prov i skolan. Men det går bra!

Vad är bäst med den här utbildningen?

– Att jag lär mig så mycket, det är en stor möjlighet för mig. Det är såklart också bra att få lön!

Vad tänker du om framtiden?

– Jag gillar det här jobbet! Det är inte lätt och det passar mig. Jag gillar att jobba med händerna, att vara praktisk men också att lösa problem. Men det handlar också mycket om min relation med chefen, vilken typ av människa man är och hur man kommer överens.

Intervju och bild av Tina Fernström på Fernström Kommunikation AB