“Visst kan vi praktisera på varandra i skolan, men det känns inte verkligt. Jag lär mig bättre på jobbet, säger Ali Khaliqi som är lärlingsanställd på äldreboendet Änggårdsbacken.

För Ali finns ingen skarp gräns mellan jobb och studier. En del av sina kurser läser han på skolan, andra genomför han på jobbet med hjälp av sin handledare, som att planera aktiviteter på Änggårdsbacken eller samla uppgifter om demens och hur man arbetar med dementa människor.

Ett feriejobb inom hemtjänsten väckte Alis intresse för att jobba med människor, något han inte haft en tanke på tidigare. Nu älskar han den respons han får.

En blick, ett leende, ett skratt – och att se resultat.

– Jag har självständigt ansvar för en äldre man som jag hjälper med dusch och frukost och följer till personlig träning.

Det som lockade Ali att välja GLA var också möjligheten att få jobb direkt efter studenten. Men det har gått snabbare än så.

– Jag är den första 17-åringen som fått sommarjobb på Tre Stiftelser, tack vare min lärlingserfarenhet.

Ali uppskattar sina handledare på Tre Stiftelser, som driver flera äldreboenden i Göteborg. De tar sig tid att förbereda honom för varje arbetsmoment och följa upp resultatet. Det har gjort honom redo att även jobba extra som timvikarie. Han har redan satts på prov.

– En av våra hyresgäster hade ramlat och skadat sig. Det var jag som fick larma och följa med till akuten. Det var en utmaning, men det gick bra. När jag tänker på det blir jag stolt över mig själv.

En vanlig vecka

Skola 10 – 15 med medicin, psykologi, matte och psykiatri

Tisdag
Skola 09.20 – 15.30 med medicin, svenska, matte psykologi och idrott. Modersmål 16.30 – 18.30.

Onsdag
På jobbet 07.30 – 15.30. Jag åker hemifrån halvsju. Det går bra, det är jätteviktigt att vara i tid.

På jobbet 07.30 – 15.30

Fredag
Skola 10.00 – 14.00 med svenska, matte och ett studiepass då Ali brukar jobba med att förstärka sin svenska.

Lördag – söndag
Jobbar extra som timanställd på Tre Stiftelser