Det fascinerar mig att man kan förädla en järnbit till något som en kund vill köpa. Casper Fredriksson blev biten av verkstadsindustrin under sin prao i åttan. Nu är han GLA-elev hos Protab i Vindeln, som tillverkar bearbetade detaljer åt andra industriföretag.

Jag vill alltid hjälpa till att hitta bättre lösningar. Det är det som driver mig.

Hans handledare låter honom utforska och testa smartare lösningar. Som när han iakttog ett moment i sin favoritsmaskin. Varför inte köra på stång i stället för bit för bit? Så blev det. Och varför inte låta fräsen plana två bitar samtidigt, i stället för en?

Casper vill bli en stjärna på programmering, precis som förebilden Mattias som jobbar på BAE Systems.

– En dag satt han hemma och drack kaffe och hade tråkigt. Han fick för sig att fräsa en kaffekopp i metall. En exakt likadan. Jag vill förstå hur hans huvud fungerar! Det finns inget stopp för utvecklingen i det här jobbet.

Casper känner sig uppskattad och har inget emot att lägga 50 timmar i veckan på jobb och resor. Att få lön har också gjort skillnad.

– Jag har blivit mer ekonomiskt sinnad. Nu har jag koll på hur mycket pengar jag bränner när jag kör scooter. Jag ser ju att det går åt alldeles för mycket, skrattar han.

Viljan att förbättra finns med även i skolan. Casper har talat med rektorn om schemaändringar och ett annat upplägg på utbildningen.

– Det vore optimalt att starta med ett helt skolår som ger en grund att stå på innan man kommer ut. Och så kunde man ha längre sammanhängande perioder på jobbet i tvåan och trean.