– Vi har en väldigt bra relation till skolan. De förstår att vi vill ha elever som verkligen har lusten och viljan att utvecklas i kockyrket, säger Robin Andersson, kökschef och delägare i restaurang Balthazar i Borås.

I Borås samarbetar skola och arbetsgivare tätt för att utveckla GLA och sprida fördelarna med gymnasial lärlingsanställning. Var tredje månad ses man för att lära av varandra och inspirera nya arbetsgivare att ta emot lärlingar.

Balthazar har för närvarande tre lärlingar och kommer att testa en eller två nya efter sommaren. Robin poängterar att rätt inställning är viktigare än att ha kunskapen från början.

– Att få en ung kock som man kan forma på ett bra sätt är bara positivt för oss. Vår kocklärling Simon går på schema varje torsdag och fredag och har kommit in i rutinerna. Han har blivit en i gänget och lagar lunch med bravur.

Möjligheten att avlöna lärlingar är positivt för både arbetsgivaren och eleverna, menar Robin.

Vi blir mer attraktiva som arbetsgivare och kan locka de bästa, och eleverna får en extra morot. Det är en bra lärdom, och en del av att bli vuxen, att förstå att man måste visa framfötterna för att få en anställning.

Robin Andersson har själv gått på Almåsgymnasiet, som han samarbetar med idag. Då var han ute på praktik en månad per termin. Dagens GLA-program ger eleverna betydligt mer tid och möjlighet att lära sig yrket ute i verkligheten.

– Det är svårt att förstå varför inte fler väljer yrket. Alla skriker efter kockar. Det finns gott om jobb, och du kan utvecklas både i Sverige och utomlands.