Vill du jobba på en idrotts- eller fritidsanläggning, som personlig tränare, barnskötare, väktare eller personlig assistent? Det är bara några av de yrken du kan välja efter din GLA-utbildning.

På barn- och fritidsprogrammet lär du dig att arbeta både med barn, ungdomar och vuxna inom pedagogiska och sociala yrken. Du lär dig om människors hälsa, utveckling och behov. En stor del av utbildningen handlar om vad som händer i mötet mellan människor där samarbete och kommunikation är avgörande.

I skolan läser du utöver grundläggande gymnasiekompetens etiska, sociala och kulturella ämnen, däribland mänskliga rättigheter. Men att lära sig att hantera och möta människor kräver också erfarenhet. På din arbetsplats utvecklar du dina praktiska färdigheter och får arbetslivserfarenhet som du kommer ha stor nytta av när du söker jobb.

På barn- och fritidsprogrammet kan du välja inriktningarna Fritid och hälsa, Pedagogiskt arbete eller Socialt arbete