Att välja gymnasieprogram är för många inget lätt val. Vi har träffat 18-åriga Lukas Hellgren som går tredje året på industritekniska lärlingsprogrammet på Marks gymnasieskola.

Vad fick dig att söka till ett lärlingsprogram?

– Jag har alltid gillat att jobba praktiskt, jag valde mellan industri och bygg men det blev industri till slut. Det var definitivt rätt val.

Hur ser upplägget ut för dig?

–  Fyra dagar i veckan är jag på jobbet och en dag i skolan. Jag praktiserar som svetsare på ett litet företag. Vi är ute mycket i hela Sverige och bygger räcken, staket, allt möjligt i stora hallar och lokaler.

Vad är roligast med att gå ett lärlingsprogram?

– Att man får komma ut i arbetslivet och känna hur det funkar ”på riktigt”. Man lär sig rutiner, planering och ordning. Eftersom jag är på ett mindre företag är jag delaktig vid pappersarbete, ute på kundmöten, värderar jobb och lämnar offerter. Det är sådant jag inte skulle få göra i skolan.

Vad vill du göra efter studenten?

– Jag är lovad anställning på mitt jobb så det känns väldigt bra. Jag vill jobba där i ett par år och sen vill jag starta eget företag inom samma bransch. Det är skönt att man har möjligheten att plugga vidare om man vill.