”Jag har redan lärt mig mer om svetsning än vad jag hade gjort i ett teoretiskt program.” säger Isabell Torgnysson som är GLA-elev på industritekniska programmet med inriktning svets på Kungsmadskolan i Växjö.

Var har du din praktik?

– Jag är ute på Getinge Desinfection som bland annat gör diskmaskiner till sjukhus, så jag svetsar mycket rostfritt.

Hur ser upplägget ut för dig?

– Jag började praktiken i september och är två dagar i skolan då jag har teoretiska ämnen, och på arbetsplatsen tre dagar i veckan där jag jobbar mellan 7 och 16. Nästa termin kommer jag att vara på arbetsplatsen fyra dagar av fem.

Har du lärt dig något som du inte hade lärt dig annars?

– Man lär sig mycket i skolan, men på det här sättet har jag lärt mig mycket mer om svetsning än vad jag hade gjort annars. Mina arbetskollegor har sina knep och arbetet har blivit mer standardiserat, vilket jag har lärt mig mycket av.

Nämn tre fördelar med att gå ett lärlingsprogram!

– Man får lön, lär sig mycket mer och får en gemenskap på jobbet.

Hur mycket betyder det att få en lön varje månad?

– Det gör väldigt mycket för motivationen. Jag har ju till exempel kompisar som är ute och gör praktik men som inte får någon lön och tycker att det är jättedåligt. Med en lön så känner man att man får något mer, förutom kunskapen.