“Man kan faktiskt ändra sig” säger Alex Tidesjö, 18, om valet av program och gymnasieskola.

Alex går tredje året som lärlingsanställd på industritekniska lärlingsprogrammet på Marks gymnasieskola.

Var har du din praktik?

– På ett eventföretag. Vi jobbar med incheckningar och ackrediteringar på olika evenemang, bland annat med Melodifestivalen. Enkelt förklarat är det portaler som man checkar in i när man passerar entrén, de designar jag och tar fram nya till varje projekt.

Vad har du lärt dig i jobbet som du tror att du inte hade gjort annars?

– Man blir ganska självständig när man får komma ut och jobba på egen hand. Man får lära sig att hålla tider, rutiner och prova på “det riktiga livet”.

Nämn tre fördelar med att välja GLA!

– Man lär sig den teoretiska biten, man får kontakter, och lättare att hitta ett jobb efter studenten. Och en fjärde fördel: man får lön.

Vad har du för tips till de som ska välja gymnasieskola?

– Man kan faktiskt ändra sig. Välj ett program som leder till de yrken som efterfrågas, och inte något bara för att det låter bra. Många väljer till exempel teknik över industri trots att man får lära sig exakt samma saker.