Den här GLA-utbildningen är en början på en framtida karriär som möbel- och inredningssnickare. Efter examen kan välja att jobba direkt eller plugga vidare.

Som gymnasialt lärlingsanställd inom hantverk och finsnickeri delar du din tid mellan skolan och jobb på ett företag, med lön. Du kommer att lära dig att arbeta med trä i många olika sorters maskiner, men också med handverktyg. Du lär dig programmera maskiner och även att själv rita och konstruera i CAD-program.

Efter examen kan du arbeta vidare på ett inredningssnickeri eller en större fabrik. Du kan också välja att vidareutbilda dig till möbelsnickare på hög nivå, instrumentbyggare eller möbelrenoverare.

Gillar du teknik och produktutveckling, så kan du välja mer tekniska utbildningar och lära dig mer om CAD-CAM tekniken, robotteknik eller produktionsteknik. Eller att utbilda dig i konstruktion och produktutveckling.

Du kan gå vidare till både yrkesutbildningar och högskolan eftersom du i din examen har möjlighet att få högskolebehörighet.

Båtbyggare

Om du väljer att utbilda dig till båtbyggare, så får du möjlighet att lära dig bygga mindre. Du kommer att lära dig hela processen, från ritning till sjösättning. Du får en introduktion i hur man använder plast för att forma skrov. Hur installation av el och vatten går till. Sätta beslag och rigga segelbåtar. Du kommer lära dig hur man tillverkar och monterar in träinredningar i ett färdigt skrov.

Grunden som snickare har du med dig från första året, då du gör de första kurserna tillsammans med möbel- och inredningssnickare. Att arbeta som båtbyggare är ett intressant och varierande arbete, då det innefattar många olika typer av yrkeskunnande.